פנסים לרכב: למה הם חשובים כל כך ומתי כדאי להחליף אותם

פנסים לרכב הם חלק משמעותי ממערכת הבטיחות של הרכב וספציפית חלק ממערכת התאורה של הרכב. מערכת התאורה של הרכב נחשבת מערכת בטיחות לכל דבר, לצד תקינות של צמיגים, בלמים וכן האלה, חשוב לדאוג לתקינות המערכת הזו. מערכת תאורה תקינה היא חובה לא רק ברמת הבטיחות אלא גם ברמה החוקית. על פי חוקי התעבורה, אסור להשתמש ברכב שמערכת התאורה שלו אינה תקינה, אפילו אם השימוש נעשה בזמן שאין חובה בתאורה. כשהפנסים תקינים הם מאפשרים למי שנוהג ברכב לראות את הדרך בצורה ברורה ובטוחה. הגברת הראות יכולה ממש למנוע תאונות כאשר הנהג רואה יותר טוב את הדרך ואת הסביבה, ניתן בקלות יותר לזהות חפצים, אנשים או מקרים יוצאי דופן בכביש. בנוסף, כאשר הרכב שלך מאיר כמו שצריך, גם אחרים רואים אותך יותר בבירור ויכול להיזהר מולך בדרך.

 

איזה סוגי פנסים לרכב יש?

מערכת התאורה לרכב כולל מספר סוגים של פנסים לרכב. התאורה שבה נעשה הכי הרבה שימוש אולי היא אורות נמוכים המכונים גם לעיתים אורות מעבר. זו למעשה מערכת התאורה שמשמשת אותנו בנסיעה רגילה בחושך או כשיש חובה להדליק פנסים לרכב ביום. סוג תאורה זה בדרך כלל מאיר כשלושים מטרים מהחזית של הרכב. לעומת זאת האורות הגבוהים, משמשים לדרכים חשוכות, שאינן עירוניות, כאשר יש צורך בתאורה חזקה יותר ואין רכבים שמגיעים מהכיוון הנגדי ועלולים להסתנוור. החוק אוסר על הדלקת אורות גבוהים בדרך עירונית כאשר היא מוארת. אורות אלו מאירים עד למאה מטרים ועלולים לסנוור, לכן זה בגדר עבירה לא להחליש את האורות האלו כאשר מגיע רכב מולנו. ישנם גם אורות לחנייה המשמשים לתאורת סימון כאשר הרכב עומד והם עדינים יותר. מדובר לרוב בתאורה שנדלקת אוטומטית בסיבוב אחד קטן של מתג האורות ברכב.

 

מה החוק אומר לגבי הדלקת תאורת הרכב במהלך היום?

בישראל, כלי רכב פרטי צריך להדליק פנסים לרכב במהלך היום, בחודשי החורף בלבד, גם בדרכים שאינן עירוניות. חשוב לציין, שאומנם אין חובה להפעיל פנסים לרכב במהלך היום תמיד, אבל זה מומלץ מאד להדליק את האורות בכל זמן נהיגה, הדלקת פנסים לרכב בכל שעות היום מקטינה את הסיכוי למעורבות בתאונה. לעומת ההמלצה לרכבים פרטיים, אופנועים לדוגמה מחויבים בהדלקת תאורה ביום לכל אורך השנה עקב השיעור הגבוה יותר של תאונות ברכבים דו גלגליים.

 

מתי כדאי להחליף פנסים לרכב?

לרוב, ככל שהזמן חולף מומלץ להחליף פנסים לרכב. בדרך כלל, נדע שהגיע הזמן  להחלפת הפנסים כאשר נרגיש שהם אינם מאירים מספיק חזק, שהם מעומעמים או מהבהבים. לעיתים לא נרגיש בשינוי בעצמנו אלא כשהמוסך יתריע על כך בעת העברת טסט או בדיקה שגרתית, או חלילה שוטר בבדיקה שגרתית.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
ברוך נגר
ברוך נגר

לאחר שסיים את לימודיו בבית הספר למכונאות רכב, עבד ברוך כמכונאי רכב במוסך במשך 12 שנים. במהלך תקופה זו, צבר ניסיון רב בתחום התיקון והאחזקה של רכבים. לאחר מכן החליט לעבור לעבודה בתחום פירוק הרכבים ומספק שירות מקצועי ואמין ללקוחותיו.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!